Egy kis történeti áttekintés:
A Saharun ötlete hasonló kalandos terep rally-kból indult ki, korábban is afrikai terep rally versenyek szervezésével foglalkozott a fő szervező; Polgár András. 2012-ben rendezték meg az első futamot, a rendezvénynek egy családias hangulatú, kevesebb résztvevőből álló mezőny kialakítása volt az elsődleges célja, sivatagi lokációval. Helyszínként Tunéziára esett a választás, egyrészt mert közel van (1 nap autózás+1 nap komp+fél nap autózás), másrészt a különleges, európai szemnek szokatlan és egzotikus környezet miatt. Saharun volt már Marokkóban is, de oda legalább 4 nap kell és vissza is, mely igencsak meghosszabbítja a futam hosszát és a szabadságnapok mennyiségét.
Fontos kiemelni, hogy ez egy amatőr verseny, ha a terep rally világában próbáljuk elhelyezni, a Bamakónál keményebb, a Dakar rally-val nem összehasonlítható igazán. Más a koncepció is, a Budapest-Bamakó Rally-amit egyébként fapados Dakar-ként is emlegetnek a bennfentesek-egy hosszú távú trecking, ahol meg van határozva a rajt és a cél helyszíne, lényeg a célba jutás. A Saharun inkább a klasszikus Dakar terep-rallyhoz hasonló koncepcióban, csak ez egy jóval kisebb verseny, kisebb múlttal, illetve a napi itiner koordináta alapú. A futam 2022.április 05-én indult és április 16-án ért véget Tuniszban.
Hogy is néz ki a valóságban egy ilyen futam? A résztvevőknek koordinátákat kell érinteni, sebesség tartós és átlagsebességes szakaszokat kell teljesíteni, de emellett turisztikai részek is bele vannak építve a programba, így a helyi nevezetességeket is megismerhetik. Ez természetesen lassítja a haladást, de ez egy önkorlátozó futam mivel nincs Dakar szintű asszisztencia, illetve nem feltétlenül a sebességen van a hangsúly.
A létszámot tekintve 30-40 induló rajtol el általában, akik Tunézia csodálatos és hatalmas dűnerendszerét járják be, a híres Grand Erg Orientalt. Az idei verseny turistáktól elzárt területen kerül megrendezésre, ahova csak különleges engedéllyel lehet belépni, gáz- és olajfúró tornyok között is vezet az útjuk. Az időpont választás azért esett áprilisra, mert májustól a nagy forróság miatt már nem lehet semmilyen rendezvényt megtartani a sivatagban. Eleinte bárki bármilyen járművel nevezhetett a versenyre, azonban ahogy évről-évre nehezedik az útvonal, mindenképp felkészült járművekkel érdemes indulni az extrém terepviszonyok miatt. A mezőny azonban nagyon színes, terepjárók, quadok, side by side-ok és motorok egyaránt indulnak a futamon. Az idei évi futam járműparkban sokkal komolyabb volt, mint az előző években, de a kontroll lazább volt, hogy pontosan milyen útvonalon menjenek az autók. Ez azonban túl kockázatos, könnyen eltűnhet egy jármű a sivatagban, így ezt szigorítani fogják a szervezők. A következő évre éppen ezért csapatversenyt terveznek, ahol 2-3 autó fog tudni elindulni egyszerre egy csapatban.
Az utóbbi két évben a Covid helyzet miatt teljesen ellehetetlenült az ilyen típusú futamok szervezése, a versenyzőknek szálláshelyet biztosító sivatagi oázisok is bezártak ebben az időszakban. Ez az év szerencsére már jobban indult, bár a járvány előtti időszakhoz képest lassan ébredezik minden, sokkal kevesebb rendezvény van egyelőre. Idén kicsit nehezebben ment az ügyintézés és az adminisztráció, de egyéb tekintetben viszonylag gördülékenyen ment a szervezés.
A rajt Tárnokon volt, onnan indult el a csapat és Bolognáig meg sem álltak, ott volt az első közös estéjük, innen indultak másnap tovább Civitavecchiába a kompkikötőbe.
A Saharun programja dátumokkal és napokkal:
2022.04.06. Bologna-Civitavecchia
Szerdán érkeztek meg az olasz kikötőbe, Civitavecchiába, ahol kompra szállt az egész mezőny és nekivágtak a 18 órás hajóútnak Tunézia felé.
04.07 Tunis-Douz
Egy laza 18 órás utazást követően megérkeztek Tuniszba, itt
megkezdődött a kipakolás majd este tovább indult a mezőny Douzba, -amit a
sivatag kapujaként is emlegetnek-itt volt a következő szálláshely.
04.08. Douz-Ksar Ghilane
Douzból három opció volt eljutni Ksar Ghilane oázisába: az egyik, a biztonságosabb; egy betonút volt ami körbe ment és nagyjából 120 km volt, a másik a versenyútvonal a dűnéken át, illetve a harmadik ismerkedés a homokkal és a sivataggal: egy régi Dakar piste. A piste a sivatagon áthúzodó - néha a homok által elmosott -, betonozatlan út, nyilván ez volt a kalandosabb választás. A piste jóval rövidebb volt km-ben, konkrétan fele annyi, mint a betonút (60 km), de keresztühúzódik rajta egy dűnesáv, így például trailerekkel ezen a pistén nem lehetet átjutni Kasr Ghilane-ba. Végül mindenki eldöntötte, melyik utat választja és a kis csapat nekivágott a választott útnak.
04.09. Ksar Ghilane - Ksar Ghilane
A csapat elhagyta az oázist, megcélozva a homokdűnéket és elkezdtek felkészülni a kemény sivatagos napokra, illetve a versenyzőknek volt egy délelőtti és egy délutáni etap is. Ez sokaknak egy játékos, de sok ásással telt gyakorlási nap volt, illetve egy kis turisztikai program is volt: a közelben lévő elhagyott sivatagi légiós erődöt is meglátogattak a résztvevők.
04.10.Ksar Ghilane-Gour Kleb
Tulajdonképpen ez a nap volt az igazi sivatagi rész kezdete, itt indult el az egész mezőny az oázisból egy több napos nomád, térerőmentes kalandra az óriási dűnerendszerbe. A szervezőknek kötelezően két sivatagi guide-ot, vezetőt kellett fogadniuk, akik végig a vezetett túrán a csapattal voltak. A két helyi arab; Ahmed és társa a sivatagban való eligazodáson kívül üzemagyagot, a reggeli kenyérsütéshet alapanyagot szállítottak a versenyzőknek, illetve részben asszisztenciát is végeztek: a nehezebb holmikat szállították a csapatnak, illetve motoros probléma esetén a motorokat is vitték volna. Elindult tehát a bevezető futam, a cél Gour Kleb volt, de hogy a versenycsapatok milyen úton jutnak el oda, azt mindenki maga választhatta meg a kötelező koordináta érintésekkel. A versenyen kívül opcionális volt, hogy valaki követi a vezetett túrát, vagy a saját szakállára csak úgy nekivág az ismeretlennek, persze a megadott pontokat érintve és ismerve a célkoordinátákat. Az estét sátortáborban töltötte a csapat.
04.11. Gour Kleb_Le Lac
A hétfői napon a célállomás Le Lac volt, ami arról híres, hogy a franciák lefúrtak több évtizeddel ezelőtt olajat és gázt kutatva, de forró termálvíz tört fel, ami azóta egy oázist alakított ki. Itt volt azért egy kis civilizáció, a szervezők gondoskodtak egy welcome vacsoráról, azaz helyi arabok felállítottak egy sátrat meg egy konyhát és egy komplett, tradicionális arab vacsorát adtak a csapatnak. Ezen már valamennyi résztvevő és közreműködő jelen volt, a szervező: Polgár András ekkor adta át az emléktáblákat a futam résztvevőinek, mivel a túrázók közül sokan a Húsvét miatt kihagyták az utolsó napokat.
04.12.Le Lac-Tembaine
Le Lac-ból Tambaine uticéllal indult meg a futam, majd odaérkezve két hegy között táboroztak le. Itt egy helyi, sivatagi kávézó is volt, sokan a kávézóban aludtak, volt, aki hálózsákban, míg mások sátrat is felverhettek a pálmaleveles kalyibában, a bátrabbak pedig a szabad ég alatt kint aludtak, ahol a heves szél miatt kialakult homokvihar valóban felejthetetlenné tette az éjszakát.
04.13.Tembaine-Ksar Ghilane
A szerda volt tulajdonképpen az utolsó napja a versenynek. Tembaine-ból indult a futam vissza Ksar Ghilane-ba, ahol már kezdett szétoszlani a társaság. Volt, aki egyenesen Douzba ment coid tesztet intézni és onnan Tuniszba, volt, aki visszament Ksar Ghilane-ba önállóan vagy követve az idegenvezetőket.
04.14. Ksar Ghilane
Ez volt az extra lezáró napja a rendezvénynek, ekkor már
„szabad foglalkozás” volt, lehetett jönni-menni, nézelődni.
04.15. Ksar Ghilane-Hamammet
A következő pihenő Hamammetben volt 15-én este, itt már a pihenésé volt a főszerep, hiszen ez már egy nyaraló hely.
04.16.Tunisz
Itt ért véget a kaland, Tuniszban kompra szállt a csapat és visszahajózott a jó öreg Európába